Чукча учи линукс и системна администрация

Както писах някъде по-рано нещо от сорта „учи линукс маминото да не работиш“ но то беше във връзка с някакъв кракер, който си живее в порт Андрач до Палма де Майорка и си краде културно по десет – двайсет бимбарици на месец.

Е, аз намам такова намерение, защото съм се убедил вече сто пъти, че кяр без зян не може. Въпреки това се записах на два курса – единият е client-server networking а другият – linux for beginners.

Уважаемите съдебни заседатели да имат предвид, че уча на фламандски или недерландски или по нашему холандски език който е от рода на германските езици и е не по-малко кофти език от немския. Примерно gebruikersrechten означава права на потребител. И аз както не го знам добре този е зик се мъча повече от циганина Стойчо на изпит по литература и карам по интуиция докато се озъртам като заек в люцерна.

Първият урок от курса клиент-сървър беше за различните потребители и техните права, групи, присвояване на папки, изтичане давността на пароли и така нататък. Научих доста и съм много доволен. Все си мисля, че дори и да не успея да взема теста, който се държи на края все пак ще съм в състояние да се оправям с малка хотелска или фирмена мрежа примерно, което си е много добра переспектива.

Първият урон на линукс курса беше значително по-лесен. Линукс гуруто ни даде две страници упражнения с местене на прозорци насам натам и превключване между различните десктопи и забождането с кабърче, което забележете!!! го няма в уиндоус:))) Операционната система беше Suse 10.1 Всъщност пича е много горд със линукс и май има защо – даде ни, безплатно, разбира се по едно дивиди с knoppix 5.0 и нагъчкано с компресиран софтуер, който разкомпресиран щял да бъде 11 гигабайта. Само ни предупреди, че ако копираме дивидито за някой приятел в америка да го предупредим да не ползва програмите за криптирани съобщения защото видите ли в америка било забранено да се пращат криптирани имейли. Тайните служби не можели да ги четат ръйш ли.

Та преподавателят ни обясни, че често администраторите като кодели да решават виндоус проблеми си носели кнопикса и там имало едно тулче с което се намирала администраторската парола на виндоуса. Не разбрах само дали на всички виндовси се разбира така лесно администраторската парола но другия път ще попитам за да се изясниме. Ако важи за всички виндовси не ми остава нищо друго освен да кажа еба му мамата?!? Да не говориме, че с кнопиксчето или с коя да е лайф дистрибуция можеш да си метнеш на външен носител цалата документация, която те интересува от машина с инсталиран виндоус, докато при едно сусе примерно няма как да стане тоя номер струва ми се.

Тук в Белгия софтуера по принцип се плаща и макар, че продават компютрите с инсталиранo XP има голяма вероятност да си цакаш за допълнителните програми. Заслужават обаче едно голямо браво за това, че са организирали толкова много курсове за open source software и дори в училищата се учи и се ползва oppen office и gimp.

Ако някой ден ми се наложи да имам собствена фирмена мрежа със сигурност операционната система ще е Suse примерно. Няма спор, ама никакъв. Спомням си докато бях в Испания преди няколко години, когато си купих нов компютър, само докато си сваля антивирусна от нета някаква гадина ме зарази и ми спря същия този нет, та се принудих да ходя до интернет кафе и там да си свалям на дигиталната камера AntiVir да го инсталирам, да чистя и така нататък.

2 Коментари to “Чукча учи линукс и системна администрация”

  1. Нали знаеш българския виц „аз го знам другояче“. Преди време срешнах науката и сполуката като „учи, мама, да не работиш“ казвала майка на безработния си син инжинер.

    Има хляб в това да учиш точно Линукс, защото там самата идея е различна – програмите трябва да са свободни и достъпни за всекиго! Единственото, за което се плаща е човешкия труд по поддръжката – слагане, настройване, подновяване и поправки. Ако го правиш сам плащаш със свободното си време, ако го прави някой за теб – плащаш пари (или на теб ти плащат когато го правиш). При повечето други се получава класическата схема „Човека взе парите и каза ‘ще видиме'“ – поддръжката я плащаш в цената на лицензите, но практически не я получаваш.

    Ако ти е нанагорно с нидерландския, опитай с нашенския. Ето ти няколко полезни препратки:
    Линукс за българи – информация за Линукс от българи за българи и повечето пъти на български;
    Дебиан на български – един от „диалектите“ на Линукс, който най-много държи на свободата и единственият, който (доколкото аз знам) може да се изтегли и инсталира без да знаеш грам английски;
    Федора е опитното зайче на RedHat и една от най-добре развиваните разновидности на Линукс. След инсталацията работи по-добре на български от Дебиан, но за изтеглянето (и май за част от инсталацията) не можеш да минеш без английски.

  2. Благодаря ти за линковете. Всъщност аз по-рано съм имал разправии с линуксите и чекмеджето ми е пълно с разни дистрибуции. Имам Сусе 9.3 Убунту, няколко кнопикса и стари версии разни. Даже имам инсталиран Сусе 9.3 на диска, само, че не го ползвам, защото не мога да си подкарам ADSL модема. Междувпрочем аз говоря английски, не може да се каже перфектно, но свободно. Проблема ми в случая е точно, че не се преподава на английски, а на фламандски и всичко е преведено на него. Предимствата на линукс съм ги разбрал вече, както и недостатъците, като под недостатък имам предвид, че ако някакъв хардуер не се поддържа трябва да си пишеш сам драйвери. Амбициите ми в областта на системната администрация не са големи и, както съм писал в поста, ако се науча да администрирам малки фирмени мрежи ще съм предоволен. Вече ми е късно да ставам гуру, а и май нямам толкова гънки:)))

Вашият коментар

